Scania wspólnie z Ericsson testują standard 5G

Scania jest pierwszą firmą, która bada możliwości zastosowania mobilnej sieci 5G do przesyłania danych w transporcie. Projekt jest realizowany we współpracy z Ericsson.

 Trzy nowoczesne stacje bazowe zostały umieszczone w ośrodku badawczo-rozwojowym Scania w Södertälje w Szwecji, a testowana sieć będzie systematycznie wzbogacana o nowe rozwiązania. Wykorzystanie sieci 5G w transporcie umożliwia rozwój zintegrowanych konwojów i pojazdów autonomicznych.

 – Elementy nowej, mobilnej sieci 5G gwarantują wysoką jakość transferu, niskie ryzyko opóźnień i dużą przepustowość. Pozwalają na szybkie przesyłanie dużej liczby złożonych danych, oferując „pas szybkiego ruchu” niezbędny do rozwijania zintegrowanych konwojów i pojazdów autonomicznych – komentuje Anders Ställberg, Project Manager for City Automation w Scania.

 W dotychczas wykorzystywanych standardach sieci komórkowej użytkownicy nie mieli dostępu do udogodnień w postaci szybkiego przesyłu i musieli konkurować, np. ze strumieniującymi filmy, muzykę lub gry. Sieć 5G ma znaczenie większą pojemność niż 4G, co czyni ją szczególnie przydatną w komunikacji pomiędzy pojazdami.

 Zalety sieci 5G

 Małe opóźnienie i wysoka przepustowość charakterystyczne dla sieci 5G sprawiają, że można zastosować ją do bezpośredniego przesyłania sygnału o hamowaniu, a także innych danych, które muszą być przekazywane między pojazdami szybko i bez zakłóceń. Standard 5G może być alternatywą dla wcześniej używanej sieci WLAN.

Nowa technologia może odegrać istotną rolę w próbach pojazdów autonomicznych Scania. Na przykład przy przesyłaniu na bieżąco uaktualnień map przechowywanych na centralnym serwerze, wykorzystywanych przez pojazdy autonomiczne.

Nowe oblicze transportu

Eksperci Scania i Ericsson są zdania, że testy sieci 5G dowiodą jej wysokiej użyteczności. – Nie tylko wpłyną na przyspieszenie rozwoju bieżących projektów Scania, ale także będą okazją do sprawdzenia przez inżynierów Ericsson nowej technologii w praktyce – dodaje Anders Ställberg.

Potwierdza to Torbjörn Lundahl, dyrektor programu „5G National Research Programme” w Ericsson Research. – Chcemy pokazać potencjalnym użytkownikom, jak sieć 5G może wspomóc rewolucję cyfrową w ich branży. Liczymy na wiele cennych opinii, które pozwolą na rozwój udoskonaleń, otwierających drogę do nowych zastosowań sieci 5G. Próby przeprowadzane wspólnie z firmą Scania pomogą nam lepiej zrozumieć potrzeby i wymagania użytkowników oraz upewnić się, że są one należycie spełniane przez standard
5G i tworzące go elementy. Zyskamy pogłębiony wgląd w sektor transportowy, który jest dla nas priorytetowy
– komentuje Torbjörn Lundahl.

Testy nie będą ograniczać się jedynie do toru prób w Södertälje. W przyszłości Scania uzyska dostęp do połączenia 5G w głównej siedzibie firmy Ericsson, znajdującej się w sztokholmskiej dzielnicy Kista. Zostało ono już użyte w kwietniu tego roku podczas próbnych jazd niewielkich, autonomicznych autobusów, które odbywały się w ramach „Kista Mobility Week”. W Kista będą też prezentowane pojazdy autonomiczne Scania budowane w ramach projektu automatyzacji transportu miejskiego.

 SCANIA W POLSCE

Scania Polska S.A. jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB, światowego lidera w produkcji pojazdów ciężarowych przeznaczonych dla ciężkiego transportu, autobusów miejskich (również napędzanych etanolem) i turystycznych oraz silników przemysłowych i morskich. W Polsce sieć Scania tworzą: 11 dilerów i 38 autoryzowanych serwisów oraz własne centrum szkoleniowe. Scania Polska S.A oferuje szeroki wachlarz usług dodatkowych, m.in. umowy obsługowo-naprawcze, szkolenia kierowców w Szkole Jazdy Scania, 24h serwis drogowy Scania Assistance, wynajem krótkoterminowy i długoterminowy oraz usługi leasingowe Scania Finance Polska. Pozycja Scania na polskim rynku i rozwinięta sieć serwisów dają użytkownikom pojazdów Scania w Polsce gwarancję usług na najwyższym poziomie.

 

SCANIA NA ŚWIECIE

Scania jest jednym z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów oraz silników przemysłowych i morskich. Coraz większy udział w działalności firmy mają produkty i usługi finansowe oraz serwisowe, zapewniające klientom Scania opłacalne rozwiązania transportowe i maksymalną dyspozycyjność. Scania zatrudnia 42 000 pracowników i działa w blisko 100 krajach. Działania badawcze i rozwojowe skoncentrowane są w Szwecji, podczas gdy produkcja obywa się w Europie i Ameryce Południowej, w ramach strategii globalnej wymienności zarówno podzespołów, jak i kompletnych pojazdów. W roku 2014 wartość sprzedaży wyniosła 92,10 mld koron szwedzkich, przy zrealizowanym zysku netto na poziomie 6,0 mld koron.